Type hier je zoekopdracht
Vraag direct een demo aan bij een van onze solution architects
Meer over onze demoWe komen zo snel mogelijk bij je terug voor een afspraak
Nieuws
Veel MKB ondernemers zien op tegen de investering die komt kijken bij het aanschaffen en […]
Veel MKB ondernemers zien op tegen de investering die komt kijken bij het aanschaffen en implementeren van een ERP pakket. Het uitwerken van een business case is dan de logische eerste stap. Tegelijk is dit complex en vraagt vaak een externe specialist om dat goed te doen. Bovendien hangt de business case sterk samen met een succesvolle ERP implementatie zelf. De stap ‘business case’ wordt daarom nog wel eens overgeslagen. Het besluit voor ERP wordt dan genomen op basis van gevoel en gezond verstand. In dit blog benoemen we mogelijke verbeteringen waar u in dat geval zeker even naar moet kijken……
Voorraadbeheer is een kritisch proces dat verbonden is met zowel de opbrengsten als de kostenkant van bedrijven. Verkeerd voorraad beheer heeft tot gevolg hebben dat er ‘nee’ wordt verkocht (gemiste inkomsten), sprake is van een voorraadoverschot (kapitaalbeslag) of partijen incourant en vernietigd moeten worden (onnodige kosten). Een ERP systeem geeft inzicht, heeft een signaalfunctie en biedt functionaliteit (MRP) om dit voorkomen.
Soms zit de fout niet in één specifiek proces maar gaat het fout in de samenwerking tussen afdelingen. Wanneer op eilandjes wordt gewerkt, is er onvoldoende overleg en samenwerking tussen afdelingen. Neem het voorraadbeheer van zojuist als voorbeeld. Cruciaal is hier de samenwerking tussen marketing – verkoop – financiën – magazijn en inkoop. Een ERP systeem helpt om meer inzicht te krijgen in het volledige proces waardoor overdrachten beter gemanaged kunnen worden en er minder fout gaat
MKB bedrijven zonder een ERP systeem hebben beperkt overzicht van hun bedrijfsvoering en status op de werkvloer of zijn veel tijd en energie kwijt om dit te krijgen. Omdat bedrijfsfuncties en informatie binnen ERP geïntegreerd is, is dit een kwestie van een druk op een knop om het juiste rapport er uit laten rollen. Door bovendien zelf informatie te combineren ontstaan ook nieuwe inzichten die kunnen leiden tot extra omzet of kostenbesparingen.
Planlogic heeft ruime ervaring in het implementeren van ERP systemen bij MKB bedrijven en heeft zich gespecialiseerd in SAP Business One. Samen met u kunnen wij een inventarisatie maken en bepalen waar verbeterpotentieel ligt. Wilt u hier graag een keer vrijblijvend met ons over in gesprek? Neem dan contact met ons op.